Eilisestä helmipuuropostauksesta tuli mieleen semmonen aika kun keittelin aamuisin kaurapuuroo hoitolapsilleni. Olin 12 vuotiaasta lähtien viitenä kesänä milloin missäkin lapsenlikkana. Yhden kesän olin sitten neljän lapsen perheessä tuolla Pälkäneellä heidän kesämökillään.

Olin tottunut kotiapulainen (määhän olin sillon jo 15 vuotias !), koska äitehän oli opettanu jo kaikki perushommelit kotona ja olihan mulla jo työkokemustakin.

Yhtä vaan en osannut, enkä sitä oppinut kymmeniin vuosiin, nimittäin lukeen puuroryynipaketin kyljestä teko-ohjetta. Siis en viitsinyt, kun kyllähän minä nyt puuron osasin keittää. En kumminkaan oppinut sitä riisipaketista, en mannaryynipaketista, en kauraryynipaketista, sen paremmin kuin muistakaan paketeista.

No, sitä puuroa keittäessähän kävi aina niin kuin arvata saattaa. Ensin tuli liikaa ryynejä ja sitten lisäsin liikaa vettä jne. kunnes puuroa oli niin paljon, että kun siitä oli reilut lautaselliset syöty, niin sitä jäi vielä reilusti sämpylätaikinan pohjaksi. Sen kesän aikana syötiinkin aika paljon kaurasämpylöitä.


Samaa ohjetta tai ohjeettomuutta harrastin 20 vuotta ennen kuin opin, että ne ohjeet on ihan oikeesti lukemista varten ja sillä konstilla saa het kertalaakista kunnon puuroa tmv., eikä tarvi vekslata ryynien ja veden/maidon kanssa.
Opin sen kantapään kautta keittäessäni riisiä lihapadan lisäkkeeksi 35-vuotisjuhlissani. Silloin olin keittänyt riisit valmiiksi, mutta kun niitä alkoi aputyttöni kattilassa lämmittään, niin hän joutui lisään kattilaan litratolkulla vettä niin, että riiseistä tuli syömäkelpoisia. Jaa että hävettikö ? No, lievästi sanottuna kyllä. Kaikkihan tiesi, että olin ammattikoulussa käynyt keittäjälinjan ja sen lisäksi ainakin 4-5 vuotta eriasteisia ravintolakouluja. Niin ja töissä olin, missäs muualla, kuin ravintolassa.
Olis mun luullut osaavan jo silloin lukea.


Nykyään jo osaan lukea teko-ohjeet pakettien kyljistä jos ja kun tarve vaatii. Oon siis sisälukutaitoinen. Tosin kaurapuuron vesi-ryynisuhteen osaan jo jostain syystä ulkoa. Samoin mannapuuron.


Myspace Comments



Lisäys klo: 6.48:

Niin kyllähän koulussa täytyi aina lukea ohjeet, mutta muualla sitten sävelsin.